vrijdag 16 juni 2017

Bekentenis van een ICM verslaafde…



Ik ben verslaafd.
Aan ICM.
Sinds 1999 heb ik er 2 gemist en daar baal ik nog steeds van.
Mijn eerste International Confederation of Midwives congres was in 1999 in Oostenrijk.
Afgestudeerd in de zomer van het jaar daarvoor, vertrok ik krap een jaar later vol nieuwsgierigheid en met goede zin naar Wenen voor dit internationale verloskundigencongres. En toen was ik verkocht.
Bijna al mijn grote liefdes verenigd in een paar dagen eens in de drie jaar: reizen, verloskunde, wetenschap en gezelligheid. Voeg er een IJslands paard aan toe en je zou me kunnen opvegen na afloop. Nu scheelt dat zonder paardenliefde ook al niet veel, want het ICM congres is berucht voor haar vermoeidheidsfactor. Er is namelijk zo veel te zien en te beleven, dat zelfs in het pre smartphone tijdperk een normaal mens er redelijk snel overprikkeld van werd.
Ik hoop u als lezer dus enerzijds te enthousiasmeren dit congres ook eens te bezoeken, waarbij ik anderzijds met liefde wat tips geef om het congres te overleven.
Als je nog nooit geweest bent, zal ongetwijfeld als eerste binnen komen hoe geweldig en bijzonder het is om met zoveel vrouwen (en een paar mannen…) uit allerlei verschillende landen en culturen samen te komen die één belangrijk ding gemeen hebben. Ze zijn net als jij verloskundige. En ik denk niemand uitgezonderd, zijn ze allemaal waanzinnig trots op hun vak. Of ze nou werken in ‘rural Africa’ met amper medische middelen tot hun beschikking of dat ze gedelegeerd zijn door een high tech ziekenhuis in Australië. Of ze nu pas afgestudeerd zijn, al jaren werken of niet meer praktiseren, in elk gesprek dat je hebt tijdens ICM gloeit die trots door. Ik ben vroedvrouw. Wij zijn vroedvrouw. En ook al ken ik je niet, daarom vind ik je meteen al leuk. Ik weet niet hoe het bij u thuis is, maar bij mij thuis geldt de regel (ingevoerd door mijn man) dat als er een collega over de vloer is, we het maximaal één uur over ons vak mogen hebben. Anders is er geen houden meer aan. Maar tijdens ICM kan je daarentegen oeverloos kletsen, debatteren, kibbelen, luisteren, inspireren en leren over je vak. Een extra oorzaak voor de uitputtingsslag, want die gesprekken gaan natuurlijk door tot diep in de nacht. Dat er niemand is die met je mee wil, is daarom ook geen excuus om niet te gaan, want binnen no time heb je afspraken voor lunch, avondeten, de kroeg en diverse post congres uitstapjes. Eigenlijk is het zelfs beter om alleen af te reizen, want dat vergroot de kans op allemaal leuke internationale contacten voor het leven. Nu is er natuurlijk een reden dat het bezoeken van dit congres op diverse exotische bestemmingen (respectievelijk sinds 1999 Manilla, Brisbane, Glasgow, Durban en Praag) belastingaftrekbaar is: je wordt ook nog geacht er iets van op te steken.
Ook zonder een lezing of workshop te bezoeken gaat dat vanzelf, maar de combinatie ervan is magistraal. In mijn eerste jaar heb ik bijvoorbeeld direct afgeleerd om, zodra het hoofd geboren is, meteen ‘door te pakken’. Dat kwam door een combinatie van de workshop schouderdystocie, aangevuld met gesprekken na afloop, waarbij vol afschuw gekeken werd toen ik uitlegde dat wij dit in de opleiding als ‘best practice’ aangeleerd kregen. Maar het duurde nog jaren voordat ik Nederland iemand hoorde over de ‘Gaskin Manouvre’. En zo heb ik een koffer vol met dit soort voorbeelden. Er zijn gedurende 3 dagen hele interessante presentaties, van zowel gerenommeerde ‘midwifery science’ onderzoekers, als ook volkomen onbegrijpelijk voordrachten van collega’s uit verre landen waarvan je vermoedt dat ze voor het eerst van hun leven een praatje houden op zo’n groot congres. En alles bij elkaar bepaalt dat de typische ICM sfeer. Die je pas echt snapt als je er een keer geweest bent. En weet je, die tips om te overleven? Die laat ik toch maar zitten. Want eigenlijk is er niks leuker dan alles gewoon helemaal over je heen te laten komen. En zit je er dan toch helemaal doorheen, kom me dan even opzoeken bij de KNOV stand. Of stuur een twitterbericht naar @icmknov. Of de KNOV Facebook pagina. Of naar mij persoonlijk via @vroedvrouwelijk. Tot ziens in Toronto!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten